Köpvillkor

För privatpersoner gäller Distansavtalslagen som du kan läsa mer om hos Konsumentverket.

Personuppgifter
När du anger dina personuppgifter godkänner du att vi lagrar dem i butikens kundregister för att på bästa sätt kunna hantera dina beställningar och förfrågningar. Personuppgifterna används också för att kunna kontakta dig samt för att kommunicera information och erbjudanden. Behandling av personuppgifter sker enligt Dataskyddsförordningen GDPR och du har rätt att närsomhelst kontakta oss för att få ta del av, ändra eller radera uppgifterna. När Stockholm Stories (Mörten Produktion AB, 556386-1870) inte längre har laglig grund (t ex bokföringslagen) för att behandla personuppgifterna raderas de.

Priser
Alla priser i butiken anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive 25% moms för tipspromenader via mobil och stadsvandringar samt 6% moms för böcker. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av ändrat inköpspris från leverantör, förändrade valutakurser, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.


Stadsvandring - Leverans, ångerrätt etc

Bokning: När du skickar en förfrågan och vi har kommit överens om område, dag och tid får du en preliminär bokning med information om mötesplats, sträcka, pris etc samt en länk  hit till vår webshop för betalning.

Bekräftelse: Du bekräftar bokningen genom betalning via Faktura (Klarna), Kreditkort, eller Swish här i vår webbshop.

Leverans: Köpet består av en förbokad stadsvandring för en privat grupp (max 30 personer) som levereras enligt överenskommelse (område, dag och tid). 

Ångerrätt: Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS2005:59) har privatpersoner rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar utan att behöva ange skäl. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att du ingick avtalet. Ångrar du köpet ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag då gjorde beställningen.

Avbokning: En bokad och betald stadsvandring  kan avbokas eller ombokas till annat datum. Vid avbokning av skräddarsydda sträckor debiteras alltid kostnaden för själva förarbetet.

Force Majeure: Då aktiviteten sker utomhus spelar vädret roll. Vid oväntad, hastigt försämrad väderlek (t ex ihållande ösregn, kraftiga vindar, snöbyar eller ishalka) kan dag och/eller tidpunkt för stadsvandringen behöva ändras med kort varsel. Det sker alltid i överenskommelse med köparen och om möjligt inom 24 tim före avtalad tid. Betald aktivitet återbetalas eller flyttas till annan dag enligt överenskommelse. 


Tipspromenad via mobil - Leverans, ångerrätt etc

Leverans: Köpet består av en loginuppgift som skickas via SMS till det mobilnummer du har anmält vid beställningen. Leveransen är automatisk och sker normalt inom några minuter. 

Ångerrätt: Med stöd i svensk lag om köp av påbörjad tjänst gäller ångerrätten INTE vid köp av Tipspromenad via mobil då varan består av ett digitalt innehåll (loginuppgift) som levereras direkt via sms och används vid ett tillfälle. Varan kan inte returneras och när tipspromenaden är genomförd är loginuppgiften förbrukad.

Reklamation: Om du vill reklamera tjänsten på grund av tekniskt fel måste det ske inom skälig tid efter leveransen. Vid återbetalning av köp återbetalas beloppet enligt det betalsätt du har valt. Du kan också välja att istället få ett tillgodokvitto på en ny tipspromenad vid ett annat tillfälle. Meddela oss via mejl om du väljer det alternativet. Summan motsvarar priset vid köptillfället och vad vi utöver det har kommit överens om. 


Övrigt - Leverans, ångerrätt etc

Leverans: Normalt levereras ditt brev/paket inom 2-4 arbetsdagar inom Sverige. Beställningar som görs under helger skickas tidigast första helgfria vardag. Leveranser sker i första hand med Postnord och fraktkostnaderna följer deras aktuella prislista för brev/paket.

Ångerrätt: Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS2005:59) har privatpersoner rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar utan att behöva ange skäl. Ångrar du köpet ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag då du mottog varan. Därefter har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan.

Förenad leverans: Uppstår förseningar i leveransen (utan att du har fått meddelande om längre leveranstid) kontakta oss via mejl till maria@stockholmstories.se. Vid ej mottagen leverans/outlöst beställning returneras ditt paket till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera fraktkostnaderna.

Retur: Vid retur står köparen för fraktkostnaden. Köparen är även ansvarig för varans skick under leveransen, så se till att den är väl förpackad. Vi förbehåller oss rätten att dra av en summa på återbetalningsbeloppet motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Skadad försändelse: Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, anmäl omedelbart skadan till oss (brev) eller till ditt utlämningsställe (paket). Dokumentera gärna med bilder.

Reklamation: Upptäcker du ett fel på varan ska det reklameras inom skälig tid från att felet upptäcktes, dock senast tre (3) år från leveransdagen. Visar sig felet vara ursprungligt kan du välja mellan att:

•Behålla varan mot ett överenskommet prisavdrag
•Kostnadsfritt få en ny felfri vara
•Häva köpet, returnera varan och få pengarna tillbaka

För att reklamera en vara, skicka namn, adress och kontaktuppgifter till maria@stockholmstories.se 

Så här utnyttjar du din ångerrätt

För att utnyttja ångerrätten, skicka namn, adress och kontaktuppgifter till maria@stockholmstories.se eller fyll i Konsumentverkets blankett för ångerrätt och mejla den till oss eller skicka den med vanlig post till:

Stockholm Stories
Maria Lindberg Howard
Åsögatan 56, 4 tr
118 29 Stockholm